Høsttaco med lam

Vi er glad i tacos her til lands, men hvorfor ikke lage en egen variant tilpasset sesong?

I denne oppskriften har jeg laget ny oppskrift på wraps, de ble fantastisk gode og holder seg godt i kjøleskapet 👍

 

Som base til tacokrydder, salsa og guacamole finner du i dette innlegget ⤵️

Lavkarbo tacotallerken

Her finner du fremgangsmåte på syltet gresskar ⤵️

Syltet gresskar

Du trenger 

Til kjøttet

  • 600g Lammekjøttdeig
  • Tacokrydder tilsatt rosmarin og ekstra hvitløkspulver om ønskelig.
  • Olje til steking
  • 1-2dl vann

 

 

Til wraps

  • 2dl sesammel
  • 2ss fiberhusk
  • 7ss pofiber
  • 1ts bakepulver
  • 2ts salt
  • 2ts paprikapulver (kan sløyfes)
  • 5ss olje (jeg bruker raps)
  • Ca 5dl vann

Slik gjør du

Start med å lage deigen til wraps. Bland alle de tørre ingredienser før du tilsetter olje og litt vann av gangen. Det er ikke sikkert du trenger 5dl, så start med 3,5dl. Bland alt godt sammen og la det stå i 10 min mens du gjør klart annet tilbehør.

Deigen skal være smidig og ikke tørr, da tilsetter du litt mer vann og knar det inn.

Wraps kan du enten kjevle mellom to bakeark, eller benytte ei tortillapresse som på bildet under. Her bruker jeg også bakeark som jeg tilpasset i størrelse med pressa.

Ei god spiseskje er tilstrekkelig for en lefse, de er ca 14cm i diameter.

Disse stekes i tørr panne på medium sterk varme i 3min på hver side.

Holdt de varme med hjelp av fuktig klede i ovnen uten at de tørket ut. Jeg fikk 8stk ut fra denne deigen 😁

Kjøttet stekes i omganger før jeg tilsetter krydder og lar det trekke godt inn med vannet. Så er det bare å dekke på bordet for en deilig høstfredag, serveres med det som ønskes til. Syltet gresskar var absolutt prikken over i-en her!

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg