Sprøstekte, luftige krabbekaker

Her hjemme er vi utrolig glad i fisk/sjømat. Det er ikke alltid enkelt å tilfredsstille alle, særlig barn. Krabbe elsker de, men kan bli litt ensformig med kjøtt, majones og brød hver gang.

Forrige dagen hadde vi nettopp det, men satt igjen med en god del krabbeklør som jeg bestemte meg å lage krabbekaker ut av.

Denne idéen har jeg fundert på lenge, og sett flere varianter på nett. Litt inspirert av Asia fortsatt, så da ble det litt av smakene i disse kakene denne gang. Om du ikke ønsker å ha det sterke med, kan du selvsagt sløyfe chili og currypaste for å få renere smaker. Vil absolutt anbefale å ha vårløk med, eventuelt erstatte med samme mengde purreløk.

 

Du trenger

  • 800g krabbekjøtt
  • 2 store egg
  • 1 lime (saften av)
  • 4 stilker vårløk
  • 2ts Green currypaste
  • 1 chili
  • Salt og pepper etter smak
  • Olje til steking
  • 2dl creme fraiche
  • 1 neve frisk mynte
  • Salat m/tilbehør etter ønske til servering

Slik gjør du

Del opp 1 chili, ha 3/4 av den i en kjøkkenmaskin med kniver sammen med 3 oppdelte stilker vårløk. Kjør maskinen litt slik at de kuttes opp litt. Tilsett krabbekjøtt, egg, limesaft og Green currypaste og kjør dette til en luftig røre. Smak til med salt og pepper.

Krabberøre

Varm opp en stekepanne med 2-3ss olje, jeg brukte medium høy varme. Fukt hender/to skjeer og form kaker ut av røren. Disse stekes ca 3 min på hver side, pass på at de ikke fester seg i panna. Skorpen skal bli crispy og kjøttet i midten luftig 🤗

Mens kakene stekes lager jeg en enkel og frisk creme fraiche-dressing. Finhakk resten av chilien, mynte og bland godt inn i creme fraiche. Om du har litt sitronsaft, kan du ha en liten dæsj av dette i.

Jeg spiste dette med Isbergsalat, gul paprika, tomat og vårløk til.

Tallerken med krabbekake

 

Har du lyst til å bruke dette som hamburger, kan jeg anbefale det. Oppskrift på mine hamburgerbrød, finner du her:

Lavkarbo hamburgerbrød

 

Vel bekomme 🥰

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg