Helgens vintips

Man kan kan ofte gå seg vill inne på Vinmonopolet, og ha så lyst på en Cava eller annen vin. Mitt tips er alltid å se etter sukkerinnhold først og fremst, deretter alkoholprosenten. Jeg ser etter sukkerinnhold på 5g eller mindre på etikettene. På rødvin er min erfaring at desto høyere prosent alkohol (13,5-14,5%), desto bedre vin.

De aller fleste utsalg har dyktige ansatte som hjelper deg godt på vei, ikke vær redd for å spørre.

I dag har jeg en Cava/Brut å anbefale. Den fungerer utmerket som velkomst, så vel som til en lett lunsj og fisk/sjømat.

Dette er en musserende spansk vin som fint kan drikkes med en gang, men er også egnet til lagring.

Lys grønngul farge, tydelig innslag av eple og sitrus. I tillegg en kremete og fylde jeg ikke har kjent i andre musserende viner. Absolutt en innertier hos de aller fleste, ikke for søt ei heller for tørr.

Alkoholprosent:

11.5%

Sukker:

<3 gram per liter

 

Jeg ville faktisk testet den til mine kremete blåskjell.

Oppskrift på blåskjell finner du her:

https://miaslavkarbo.blogg.no/kremet-curryblaaskjell-med-lettsaltet-torsk.html

God helg!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg