“Spagetti” med kremet kjøttboller

Lavkarbo og glutenfri spaghetti

Livet på lavkarbo gir oss en del utfordringer med hensyn til tilbehør. Må ærlig innrømme at jeg savner ris og pasta innimellom, men på shopping i Sverige fant jeg noen erstatninger som jeg har startet å teste.

Oppskrift er beregnet til en familie på 4 med barn i småskolen, så om det er 4 porsjoner til voksne må det brukes 2pk av spaghetti. Mine barn fikk ordinær tagliatelle, så vi brukte kun 1pk av erstatningen.

Du trenger

  • 6-800g kyllingkjøttdeig
  • 1 stort egg (ev 2 små)
  • 4-6 fedd hvitløk
  • 1 chili
  • 3 sjarlottløk 
  • Provencekrydder 
  • Salt og pepper 
  • 2 never frosne erter
  • 1 boks hermetiske champignon 
  • 2dl fløte 
  • 1-2 pk “better than pasta”
  • Salat med oliven og miniplommetomater.
  • Smør til steking

Slik gjør du

Start å lage bollefarse med kyllingkjøttdeig. Jeg bruker kjøkkenmaskin og kutter løk, chili, hvitløk og ev. urter før jeg har oppi kjøttdeig og annet krydder. Tilsett ett egg om gangen og prøvesmak ei bolle stekt i smør og smak til om det trengs mer krydder.

Til 600g kjøttdeig brukte jeg 1 egg, 4 fedd hvitløk, 3 små sjarlottløk, 3/4 stor rød chili, 1ss salt, 1/2 ss pepper og 1,5ss provencekrydder.

Bruk en god kjele å fres champignon og 1 fedd hvitløk i godt smør mens du steker kyllingboller i stekepanna. Tilsett frosne erter i kjelen med sopp og fløte, la dette få et lite oppkok. Tilsett kyllingboller med stekesjy i kjelen og la det stå å trekke mens du gjør klart salat og “spaghetti”. Smak til med krydder underveis.

Pakken med pastaerstatning skal skylles og kan tilberedes på forskjellige måter. Er veldig tam i smaken, så jeg brukte stekepanna som kyllingboller ble stekt i. Tilsett 1 fedd finhakket hvitløk, litt salt og resten av chilien som freses med smør. Ha oppi ca 2dl vann og kok opp i panna, la pastaen få et raskt oppkok og så er den klar.

Lavkarbpspaghetti med kyllingboller i kremet saus
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg