Sitronmarinert svinefilet

Sitronmarinert svinefilet med salat

Du trenger:
1 stk svinefilet
1 sitron
Sitronpepper (nok til å dekke kjøttet)
Paprikapulver (nok til å dekke kjøttet)
1 chili 
2-4 fedd hvitløk
Smør til steking

Slik gjør du:
Sett ovnen på 180grader (170 varmluft)
Masser kjøttet inn med sitronsaft (ta vare på sitronen etter å ha brukt saften), paprikapulver og sitronpepper. La dette hvile i ca 30 min
Forvarm stekepanna med smør, og brune kjøttet på alle sider.
Legg filéten over i ei ildfast form, knus hvitløk og del opp en chili å ha i formen.
Hell over stekefettet og legg med sitronrestene.
Sett formen i ovnen i ca 20-30 min avhengig av tykkelsen. Øs fett fra formen over med jevne mellomrom, ca hvert 5-10min. Når steketermometer viser 68-70grader kan du ta ut formen og la det hvile i minst 10 min før du skjærer i det.

Jeg bruker kjøttet ofte tynnskåret som pålegg eller har i salater slik som bildet viser.
Da blander jeg spinat og grønnkål, noen miniplommetomater, litt rød paprika, mango&currydressing, og hvitløksrømme med chili synes jeg er godt i denne salaten.

For en middagsvariant kan det serveres med blomkålris, avokadosalat med chili og litt strimlet rå squash.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg