Sellerirotchips

Er det noe jeg virkelig savner å spise på lavkarbo, så er det potetgull. Min store synd som dessverre la seg godt rundt magebeltet mitt!

Har gjort mange forsøk på å lage sprø og gode chips i komfyr hjemme uten hell. Ikke har jeg mikro eller noen form for fryer som hjelpemiddel heller. Derimot har jeg ikke gitt opp, og fant ut at man kan jo selvsagt friterte i panna/gryte med solsikkeolje!

Under her ligger min fremgangsmåte til chips av 1/2 sellerirot.

Du trenger

  • 1/2 sellerirot delt i tynne skiver
  • 6dl solsikkeolje
  • Salt
  • Chilipulver (krydder etter smak)

Jeg brukte en dyp stekepanne og hadde i olje slik at den kom ca 5cm opp i panna. Brukte nivå 6 (av 9) på stekeplate og testet om det freste i oljen med ei tresleiv. 

Selleriroten ble tynnskåret (2mm) med en god kniv, prøvde med en skreller uten hell da selleriroten har en mer porøs konsistens. Pass på å tørke godt av bitene før du fordeler de i panna. Her må du stå å følge med hele tiden, og snu jevnlig med en klype. Når chipsen er gylden, er den ferdig.

Ha over på tørkepapir og krydre med salt og chilipulver. Nydelig snacks, både på middagstallerken og som kos!

Sellerirotchips
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg