Salt lammekjøtt med sursøt saus

I disse dager er det kommet salt lammekjøtt i butikkene, og norsk tradisjonsmat må selvsagt på bordet. Ikke lett å gjøre retten karbovennlig, når både kålrot, gulrot og potet utgår for min del.

Her er i hvert fall min lavkarbovariant, med deilig tykk saus.

Du trenger

  • 1,5 kg salt lammekjøtt (med ben)
  • 4 fedd hvitløk 
  • 1 sellerirot
  • 2 sjalottløk
  • 4-5 buketter blomkål
  • 1 brokkoli
  • Ca 2dl fløte
  • En neve kruspersille
  • Ca 1 kork eplecidereddik (eddik 7% eller hvitvinseddik kan også brukes)
  • Ca 40g smør
  • Ca 1ts sukrin gold

Slik gjør du

Sett lammekjøtt på koking med 3 fedd hvitløk, jeg hadde også i hele pepperkorn (5 pepperblanding). La kjøttet småkoke i 1,5t før du sjekker hvor salt kjøttet er, jeg måtte bytte ut vann og lot det koke i ytterligere 1 time.

Når kjøttet er kokt til sammen 2,5t starter du med tilbehøret. 

Del opp selleriroten i biter og sett på kok i ca 10-15 min. Del opp 1 fedd hvitløk og ha i mot slutten av koketiden. Sil av mesteparten av vannet og tilsett 20g smør og en liten skvett fløte. Bruk en stavmikser og kjør til en mos. Tilsett halvparten av kruspersille finhakket. Salt og pepper etter behov.

Kok brokkoli i ca 7min

Sausen lagde jeg slik:

Smelt smør i en kasserolle, tilsett finhakket sjalottløk og la surre til blankt. Tilsett eddik og oppdelte blomkålbuketter. La dette få surre litt mens du har litt kokekraft fra kjøttet i kasserollen litt etter litt. Pass på å få blomkål mørt. Bruk stavmikser og kjør dette til en masse. Tilsett mer kraft fra lammet, få gjerne med ett av hvitløksfeddene fra kraften og fortsett å røre med stavmikseren til passe konsistens. Smak til med litt sukrin gold, jeg brukte ca 1ts. Fløte tilsettes mot slutten, og resten av kruspersille som jeg finhakket. Salt og pepper etter behov

Salt lammekjøtt
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg