Saftig baconsurret indrefilet

Det er det godt å kunne gjøre noe ekstra ut av middagen innimellom. Selv om denne retten ikke tar så lang tid, er smakene på plass.

Du trenger til 4

  • 6-800g indrefilet av svin
  • 1-2 pk bacon
  • 4 fedd finhakket hvitløk
  • 1 pose frosne erter
  • 1/4 purre
  • Salatmix
  • 1 blomkål
  • 1 chili
  • 1 dl fløte
  • Smør til steking/jevning
  • Salt og pepper
  • Provencekrydder
Baconsurret indrefilet 

Start med å krydre indrefileten. Jeg smører den inn med salt, pepper, finhakket hvitløk (2 fedd) og provencekrydder. Surr deretter bacon rundt fileten og bruk gjerne tannstikkere av tre (uten smak) for å holde baconet på plass.

Fileten brunes i ei varm stekepanne slik at baconet rundt hele får en crisp og farge. Legg den over i ei ildfast form og stek videre på 180grader varmluft. Den er ferdig når termometeret viser 68grader (ca 18 min hos meg). 

Mens fileten er i ovnen varmer jeg erter med en god slump smør, ca 2 fedd finhakket hvitløk og 1 finhakket chili. Når ertene er blitt møre, har jeg i fløte og kjører alt sammen til en puré med hjelp av en stavmikser. Jevn ut med litt smør om nødvendig, og smak til med salt og pepper.

Blomkålen smørdampes i ca 7 min.

Når fileten har fått hvilt i 10 min så er det bare å dele opp, og servere med salat og purreløk. Deilig middag på under 1t.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg