Min beste brokkolisuppe

En god, mettende og fyldig suppe varmer godt om mitt mathjerte. Jeg har derfor konstruert min egen deilige brokkolisuppe med masse smak.

Du trenger

  • 1 stor eller 2 små brokkoli
  • 3 stilker stangselleri
  • 3-4 fedd hvitløk
  • 1/4 purreløk
  • 1/2 chili
  • 2dl fløte
  • 2ss smør
  • Løkpulver, salt, pepper
  • 2 pk bacon á 120g
  • Reddik og pinjekjerner til topping

Slik gjør du

Kok opp lettsaltet vann. Del opp og skyll brokkoli og stangselleri. Ha dette i kokende vann og la dette småputre i 5 min før du tilsetter resten av grønnsakene. La dette kokes mørt, ca 5 min.

Hell av kokevannet, men ta vare på halvparten som brukes til å spe ut senere. Sett kjelen tilbake på plata, som står på minimum varme, og tilsett smør. Bruk en stavmikser for å mose alle grønnsakene sammen med smøret. Tilsett litt av kokevannet om det blir for tykt. Når det blir en tykk suppe, finner du frem krydder og fløte og smaker deg frem mens suppen varmes opp mot kokepunktet igjen. Ved behov, kan kokekraft brukes til å spe ut suppen om den blir for tykk.

Mens suppen står og trekker til seg aromater, deler du bacon i passende biter og steker de i stekepanna.

Serveres med bacon, pinjekjerner og tynnskåret reddik. Smaker nydelig av brokkoli, selleri og hint av hvitløk. 

Brokkolisuppe 
Mias beste brokkolisuppe
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg