Mias får i kål, tips og råd

Å “tulle med” tradisjonsmat er ofte som å banne i kjerka, men allikevel fins det små enkle triks som løfter denne retten veldig i mine øyne!

Tips 1: Hvitløk! Hvitløk har den egenskapen å hjelpe fett lettere gjennom blodårene. Trenger ikke ha så mye hvitløk i gryta, og den setter ikke markant smak heller. Jeg deler feddene i 2 og bruker ca 1 1/2 fedd mellom hvert lag.

Tips 2: Chili! Denne frukten setter ikke nødvendigvis smak, men fungerer også som en smaksforsterker. Jeg deler 1 chili i 2 og har i gryta. (Ta gjerne av stilken)

Tips 3: Bruning av kjøttet! Å brune lammekjøttet gir en fyldigere og god smak. Jeg gjør det innimellom, men har ikke gjort det denne gangen. Bruker godt smør til bruning og har stekekrafta oppi kjelen med resten.

Tips 4: Mine hemmelige ingredienser; nemlig nellikspiker og laurbærblad. Den runde smaken som settes på kraft og kjøtt av dette, er uvurderlig i mine øyne!

Oppskriften gir middag til 4 i 2 dager.

Du trenger 

  • Ca 4kg lammekjøtt
  • 1 stort kålhode
  • 1 chili
  • 4 fedd hvitløk
  • 2ss nellikspiker
  • 3 laubærblader
  • 2 never hele pepperkorn
  • 3ss salt (smak til)
  • 1/2 sellerirot (som erstatning til potet, men kan sløyfes)

Slik gjør du

Brun gjerne kjøttet i smør (om ønskelig), ha stekekrafta oppi kjelen. Legg lagvis kjøtt hvitløk, chili og krydder ned i kjelen. Ha oppi 1/4 kålhode med det siste laget.

(Om kålen står på kok hele tiden, vil den ofte dette sammen og bli borte.)

Ha oppi vann til det nesten dekker øverste laget, og kok opp. Sil av dersom det kommer skum opp, og la dette småputre under lokk i 2-3timer. Når du ser kjøttet starter å falle fra beinet, kan du dele opp halvparten av kålen som er igjen. La det fortsette å putre i ytterligere 30min.

(Kutt opp sellerirot i ønskede biter og kok med i kjelen de siste 20 min, eller kokes i lettsaltet vann i ca 10 min. Dette kan erstatte potet, samtidig tilfører vi nok en grønnsak)

Resten av kålen kan brukes til dagen etter.

PS: Ønsker du en form for jevning, er det flere som har benyttet 1ss Johannesbrødkjernemel mellom lagene.

Mias får i kål
Får i kål til kok

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg