Litt om min diett og hverdag

Lavkarbo har blitt diskutert opp og ned i mente mange ganger, og selv føler jeg at mange kan ha misforstått litt hva det går ut på.

Det er ikke bare fett og egg som skal spises, men veldig mye grønt også. Grunnen til at denne dietten faller meg i smak, er at jeg faktisk kan spise meg mett. Det finnes mye mat som kan erstattes med lavkarbo om man bare bruker fantasien, og det er grunnlaget til at jeg nettopp har startet denne bloggen. På denne måten finner jeg tilbake til egne oppskrifter og motiverer meg selv til å kunne fortsette videre.

Jeg er også en del av en familie på 4, så å kunne tilpasse min diett med resten av familien har til tider vært en utfordring. Heldigvis så er mine barn glad i grønnsaker, og jeg har selvsagt laget middager med både potet og ris til de. Det er viktig for meg at barna også skal få i seg alle viktige næringsstoffer, og da tilpasser jeg min egen tallerken med mat i forhold til det.

Min store fy, fy har alltid vært potetgull og vingummi. Potetgullet har jeg erstattet med baconsvor, og når søtsuget kommer kan jeg spise oppkuttet grønnsaker. Det finnes også enkle dessertretter som er sukkerfrie, de vil jeg legge ut oppskrift på etter hvert. Aller helst spiser jeg rå brokkoli og slangeagurk, eller kanskje brisk knekkebrød med ost og grønt. 

For å få en rask vektnedgang, kan man bruke faste. Det finnes flere variasjoner av dette, men de mest vanlige er 24t faste eller 4-dagers faste. Dette er for at kroppen skal oppnå ketose, som er en viktig del i lavkarbo og vektnedgang. Kommer med litt mer utfyllende info i eget innlegg om faste og ketose senere denne uken.

På fredag kommer jeg til å sette opp en handleliste, med varer for 6 dagers ukesmeny med 1 dessert. Middagsretter med fremgangsmåte vil bli lagt ut kvelden i forveien, slik at dere som ønsker kan lage/handle det samme som meg.

Dette blir et prøveprosjekt som i starten blir lagt ut minst 2 ganger i måneden etter hvor god tid jeg selv har.

Ønsker dere en fortsatt fin uke!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg