Entrecôte av kalv

Entrecôte av kalv

Det har jeg aldri laget før, så det får jeg sikkert til 👏

Du trenger til 4
• 700g entrecôte i stykker
• 4 fedd hvitløk
• 1 gul løk
• 1-2 chili
• 1 blomkålhode
• 1 beger småtomatmiks i forskjellige farger
• 2 stilker stangselleri (samt blader til salat)
• smør til steking
• 2ss smør til montering av saus
• 2ts dijon sennep
• 2dl vann
• 1dl fløte (valgfritt)

Slik gjorde jeg:
Sett ovnen på 150grader over/undervarme

Ha ut kjøttstykker og tørk de godt av, før de får salt og pepperdryss på begge sider.
Forvarm ei god stekepanne til relativt høy varme. Finhakk hvitløk, chili og 1/2 gul løk, dette deler jeg opp i 4 stekeporsjoner.
Smelt smør i panna (jeg bruker ca 2ss), og stek ett kjøttstykke av gangen. Her ønsker jeg kun å få fin stekeskorpe, slik at kjøttet kan etterstekes mens tilbehøret lages og steker kun et par minutter på hver side. Ha på løkblandingen og øs litt over kjøttet når det brunes. Legg alt over i ildfast form, også stekegrønt. Gjentas med alle kjøttbitene.

 

Kok ut panna med ca 2dl vann, kutt opp stangselleri og tilsett sammen med litt av løken.

Sett formen med kjøtt inn i ovnen sammen med litt av tomatene og skru den helt av etter 5 min uten å lukke opp døren. La de få stå i 10-20min ettersom hvor tykk kjøttstykket er. Jeg satser alltid på kjernetemperatur på 57 for rødlig kjøtt, så bruk gjerne temperaturmåler 😊

Blomkålen kuttes opp i biter og får småkoke i lettsaltet vann i ca 7-10 min.

Finn en sausekjele og ha stekekraften over i, nå tar jeg ut formen fra ovnen og setter kjøtt til side for servering. Jeg har litt av kraften over i sausekjele før jeg bruker en stavmikser og kjører dette sammen. Spe på med kraft underveis om nødvendig.
Jeg lar sausen få resten av løken, dijon i seg og smaker til med salt/pepper. Etter 5 minutter tilsettes smør under omrøring, og eventuelt fløte helt til slutt om ønskelig for fargen og rundhetens skyld 😊

Jeg serverte med salat av stangselleri, tomater og kokt blomkål 🥰

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg