Biff med avokadosalsa

Det er lite som slår en deilig biff som helgekos, og under her har jeg satt sammen en rett med tilbehør vi syntes var veldig godt her hjemme. Vi liker entrecôte veldig godt, med deilig marmorering for mer smak.

Du trenger

  • Ca 150g biffkjøtt pr person
  • 1 stor avokado
  • 1/2 paprika
  • 3-4 fedd hvitløk
  • 1 chili
  • 1 sjarlottløk
  • Saft av 1/2 sitron
  • 200g champignon
  • 1 sellerirot
  • 1/2 stor brokkoli
  • Smør til steking
  • Salt og pepper

La biffkjøttet få temperere seg på benken før tilberedning. I mens pleier jeg å lage litt sellerirotchips, godt med en annen konsistens på tallerkenen. Oppskrift på det, finner du her: https://miniblogg.no/miaslavkarbo/8718/sellerirotchips.html

Resten av selleriroten (1/2), kutter jeg i passende staver og krydrer med salt og pepper. Disse ovnsbaker jeg i ovnen sammen med litt smør på 170 grader varmluft i ca 30 min. Pleier å vende litt på de innimellom. 

Avokadoen deles i passende biter og has i en bolle med sitronsaft over. Deretter finhakket jeg ca 2-3 fedd hvitløk, 1 sjarlottløk, 1chili og litt paprika. Dette blandes sammen og smakes til med litt salt.

Brokkolien smørdampet jeg i 10 min. Samtidig stekte jeg biffen sammen med litt smør, biter av champignon og 1 fedd hvitløk. Pass på å la biffen hvile noen minutter og krydre med salt og pepper etter smak.

Jeg liker biffen stekt “medium rare”, da er det greit med en god panne og grei varme på plata. Biffen får seg ei stekeskorpe på hver side, og trenger ikke mange minuttene å steke. Det er ofte et steketermometer blir brukt, og om du tenker på hviletiden, så bør du ta den ut av panna når kjernetemperaturen blir ca 55-57 grader. Enkel “tommelfingerregel” er å snu biffen når det siver blod på oversiden, og ta kjøttet av når det siver blod ut etter vending. La hvile ca 10 min. Perfekt hver gang her hjemme.

Bon appetitt!

Biff med avokadosalsa
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg