Basic LK pasta

Hva kan erstatte pasta i diverse retter?

Det er et spørsmål som stadig gjentas når man lever lavkarbo. I mange retter kan det erstattes med strimlet squash eller skiver av aubergine, men noen ganger ønsker man å finne noe realistisk som erstatning.

Denne oppskriften er superenkel og ligger flere steder på nettet, så hvem som har opphav til dette vet jeg ikke. Uansett, en velsignelse for oss på lavkarbo 😊

Du trenger 

  • 4 egg M/L
  • 0,75dl psyllium (0,5dl fiberhusk)
  • 150g kremost (gjerne med smak)
  • Eve urter/krydder for smak
  • 1ss olje for å pensle

Slik gjør du 

Forvarm stekeovnen til 150grader over/undervarme.

Bruk en blender eller kjøkkenmaskin med kniver. Start med å tilsette alt, men kun 0,5dl psyllium. Kjør sammen til en deig, om den er for flytende så tilsetter du mer psyllium litt etter litt. Jeg brukte 1ss med tørket pizzaurter i deigen.

Finn frem 2 stk bakeark/bakepapir og en kjevle, pensle ene siden av det ene bakearket. Legg deigen mellom bakearkene, den som er penslet legger du øverst med olje ned mot deigen. Kjevle deigen ut til passende tykkelse, litt etter hva du skal bruke den til, tynt for lasagneplater og tykkere for makaroni 😊

Stekes midt i ovnen i ca 10 min etter hvor tykk den er, jeg lagde min litt tykk på bildet og lot stå i 12-13 min.

La pastaen hvile og rull sammen for å skjære i strimler, eventuelt kutt ut passende lasagneplater.

Deigen kan fint fryses, men bør singelfryses slik at de ikke festes i hverandre.

Pastaen skal IKKE kokes i vann (det er testet av flere), da går den i oppløsning i vannet. Brukes direkte i sauser og retter, ved behov uten saus kan den surres lett i panna 😊

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg